Obsah stránky

Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání

Základní charakteristika

Bakalářské studium Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání je nabízeno v dvouoborové variantě v prezenční formě. V rámci tohoto studia katedra připravuje vysokoškolsky vzdělané odborníky pro široké uplatnění v profesích vázaných na tělovýchovné a sportovní volnočasové aktivity dětí, mládeže i dospělých, na práci v institucích, které s těmito aktivitami souvisejí. Obor neposkytuje kvalifikaci pro práci učitele na jakémkoli stupni školy, avšak je koncipován jako předstupeň navazujícího magisterského studia Učitelství tělesné výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy.

Oborová příprava pro práci v tělesné výchově a sportu je založena na předmětech všeobecného univerzitního základu, včetně složky pedagogicko-psychologické, na skupině biomedicínských disciplín, dále antropomotoriky, kineziologie, historie a současnosti tělesné kultury, sportovního tréninku, psychologie a sociologie tělesné výchovy a sportu a dalších. Pohybové dovednosti, didaktické, metodické a organizační vybavení získávají studenti ve sportovních disciplínách, jako je atletika, gymnastika, plavání, sportovní hry, outdoorové aktivity, lyžování, bruslení a lední hokej, sporty a pobyt v přírodě, ve zdravotní a aplikované tělesné výchově, sportovních masážích aj.

Vzdělávání se realizuje v podobě průběžné semestrální výuky či formou kurzů. Skupina povinně volitelných předmětů vytváří nadstavbu, z níž si student vybírá disciplíny dle svého zájmu a předpokládané budoucí profesní orientace. Student je souběžně vzděláván ve druhém aprobačním oboru, jehož výběr je variabilní. Profil absolventa tohoto oboru odpovídá „obecnému“ profilu absolventa bakalářského studia specializace v pedagogice ve studijním oboru se zaměřením na vzdělávání na UK v Praze, Pedagogické fakultě. Absolvent tohoto studijního oboru má všechny předpoklady pro to, aby pokračoval na PedF UK v magisterském studiu Učitelství tělesné výchovy na 2. stupni ZŠ a SŠ.

Studijní plán

Plány příslušné pro novou akreditaci od roku 2021/22 jsou zde: https://pedf.cuni.cz/PEDF-2169.html (prezenční forma).
Plán studia pro starší akreditace najdete na webu fakulty v části určené studentům (Karolinka) zde: https://pedf.cuni.cz/PEDF-216.html

Přihlášku je možné podat on-line do 29. 2. 2024 (23:59:59) (web). Poplatek je součástí přihlášky, tzn. platba provedená dne 29. 2. 2024 je v pořádku.

1. ročník

Předmět

Semestr

Typ

Cílem předmětu je představit studentům pohybový aparát člověka, jeho morfologii, anatomii a fyziologii tak, aby z těchto znalostí mohli vycházet v dalších navazujících specializovaných kurzech jak tělovýchovného, tak biomedicínského zaměření.

Typ zakončení: Zápočet + zkouška

Cílem předmětu je získání základních vědomostí, dovedností a didaktických postupů v atletice, sportovních hrách, plaveckých a gymnastických sportech.

Typ zakončení: Zápočet

Cílem předmětu je osvojení a zdokonalení techniky a didaktiky běhu na lyžích klasickou technikou i bruslením a získání základních teoretických znalostí z oblasti lyžování.

Typ zakončení: Klasifikovaný zápočet

Předat studentům základní znalosti z fyziologie člověka, vytvořit základ pro studium a fyziologie tělesných cvičení.
Zvládnutí poskytování první pomoci při život ohrožujících stavech a stavech ohrožujících zdraví, které se mohou vyskytnout v tělesné výchově.

Typ zakončení: Zápočet + zkouška

Cílem předmětu je získání základních vědomostí, dovedností a didaktických postupů v atletice, sportovních hrách, plaveckých a gymnastických sportech.

Typ zakončení: Zápočet

Cílem předmětu je seznámení se sporty v přírodě, se zásadami bezpečnosti při outddoorových aktivitách a didaktickými zásadami pro vedení a organizaci těchto aktivit.

Typ zakončení: Zápočet
2. ročník

Předmět

Semestr

Typ

Cílem předmětu je vytvořit základní představu o postavení a zaměření didaktiky školní TV v kontextu učitelské profese.

Typ zakončení: Zápočet + zkouška

Vedení a organizace tréninkového procesu dětí a mládeže.

Typ zakončení: Zápočet

Poskytnout studentům znalosti z oboru fyziologie tělesných cvičení (fyziologie tělesné zátěže), které využijí při práci tělovýchovného pedagoga či trenéra dětí a mládeže.

Typ zakončení: Zápočet + zkouška

Cílem předmětu je získání základních vědomostí, dovedností a didaktických postupů v atletice, sportovních hrách, plaveckých a gymnastických sportech.

Typ zakončení: Zápočet

Poskytnout studentům informace o základech teorie tělesné kultury, antropomotoriky a psychologie tělesné výchovy a sportu. Naučit posluchače chápat význam pohybových aktivit pro vytváření životního stylu.

Typ zakončení: Zápočet + zkouška

Cílem předmětu je získání základních vědomostí, dovedností a didaktických postupů v atletice, sportovních hrách, plaveckých a gymnastických sportech.

Typ zakončení: Zápočet

Cílem předmětu je osvojení a zdokonalení techniky a didaktiky sjíždění a zatáčení na lyžích a běhu na lyžích klasickou technikou a dále získání základních teoretických znalostí z oblasti lyžování.

Typ zakončení: Zápočet

Cílem je studentům představit základy metodologie výzkumu, které studentům umožní provádět potřebné procedury při tvorbě bakalářské práce.

Typ zakončení: Zápočet
3. ročník

Předmět

Semestr

Typ

Cílem předmětu je seznámení studentů s problematikou sportovního tréninku se zvláštním zřetelem na různé věkové a výkonnostní kategorie.

Typ zakončení: Zkouška

Cílem oblasti s názvem „Kurz bruslení a ledního hokeje“ je teoretické osvojení si pravidel a metodiky základního bruslení, rychlobruslení, krasobruslení a ledního hokeje. Praktické zvládnutí dovednostního základu bruslení a bruslařských sportů, včetně metodiky, didaktiky a bezpečnosti při výuce.

Cílem „Kurzu gymnastiky“ je seznámit studenty s méně tradičními druhy gymnastiky (např. moderní gymnastika, aerobic, akrobatický rokenrol atd.), s tanečními druhy gymnastiky, gymnastickou přípravou pro různé druhy sportů a úpolovými sporty.

Typ zakončení: Zápočet

Cílem předmětu je seznámit studenty s předmětem Zdravotní tělesná výchova a jeho zařením do školních a mimoškolních aktivit dětí na 1. st. ZŠ. Přestavení jednotlivých druhů oslabení se zvláštním zaměřením na pohybová oslabení.

Typ zakončení: Klasifikovaný zápočet

Různé druhy masáží jako jeden z prostředků regenerace.

Typ zakončení: Klasifikovaný zápočet

Předmět je zaměřen na specifiku sportovního lezení na umělé stěně, didaktiku nácviku lezení. Zvláštní důraz je kladen na pravidla bezpečnosti.

Typ zakončení: Klasifikovaný zápočet

Teoretický vhled do problematiky pohybové skladby, tvorba pohybové skladby. Tvorba pohybové skladby.

Typ zakončení: Zápočet

Seznámení se s méně známými druhy sportovních her, kterých je možno využít ve školní i mimoškolní TV.

Typ zakončení: Zápočet

Předmět obsahuje základy aplikovaných pohybových aktivit a je zaměřen na uvedení do problematiky a seznámení se základními pojmy z oblasti aplikovaných pohybových aktivit.

Typ zakončení: Klasifikovaný zápočet

Předmět je zaměřen na seznámení se základy techniky a taktiky jízdy na klidné i tekoucí vodě.

Typ zakončení: Klasifikovaný zápočet

Zvyšování úrovně pohybových schopností gymnastickými prostředky, zdokonalování držení těla a pohybových dovedností ve základní a sportovní gymnastice.

Typ zakončení: Zápočet

Zvyšování úrovně pohybových schopností gymnastickými prostředky, zdokonalování pohybových dovedností ve sportovní gymnastice.

Typ zakončení: Zápočet

Cílem předmětu je zvyšování plavecké kondice a odstraňování dříve fixovaných chyb u jednotlivých plaveckých způsobů.

Typ zakončení: Zápočet

Cílem předmětu je zvyšování plavecké kondice a odstraňování dříve fixovaných chyb u jednotlivých plaveckých způsobů.

Typ zakončení: Zápočet

Seznámení se základy vedení a realizace tréninkového procesu.

Typ zakončení: Zápočet

Regenerační a kondiční plavání pro všechny studenty UK

Typ zakončení: Zápočet

Cílem semináře je připravit studenta pro samostatné a nezávislé zpracování dosud nezkoumaného tématu.

Typ zakončení: Zápočet

Přijímací řízení

Informace k organizaci a harmonogramu talentových zkoušek v roce 2024

Popis ověření a kritéria hodnocení

Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání

Přijímací zkouška je talentová. Testovány jsou dovednosti v následujících sportovních odvětvích: plavání, atletika, gymnastika, sportovní hry (basketbal a volejbal).

Za každé odvětví je možno získat maximálně 10 bodů, dosažené body se za jednotlivé části talentové zkoušky sčítají, celkově je možno dosáhnout max. 40 bodů.

V případě, že uchazeč získá ze dvou sportovních odvětví 0 bodů, celá talentová zkouška je hodnocena 0 body.

U uchazečů ke studiu oboru TV na PedF se předpokládají základní dovednosti v lyžování (ve sjezdovém i běžeckém lyžování) a jízdě na kole. Uchazeč, který je přijatý ke studiu TV, musí počítat s finančními náklady spojenými s povinností absolvovat výuku a povinné kurzy (např. sportovní vybavení, doprava, platba za kurz atd.)

 

PLAVÁNÍ (max. 10 bodů)

Uchazeči o studium musí zaplavat vzdálenost 100 m souvisle bez přerušení jedním ze tří libovolně zvolených plaveckých způsobů kraul, prsa, znak, který nesmí v průběhu plavání měnit. Kontakt se stěnami bazénu je povolen pouze při obrátce. Součástí 100m úseku je střemhlavý startovní skok (i v případě volby plaveckého způsobu znak). Pokud se uchazeč nedostaví na start, nedokončí trať nebo nesplní uvedené podmínky, nezíská žádný bod.

Dosažené časy jsou hodnoceny v rozsahu 0 – 10 bodů dle uvedené tabulky minimálních časových limitů.

Plavání – hodnocení:

 

Muži

Čas Bodové hodnocení
do 1:12,0 10
1:12,1 – 1:13,8 9
1:13,9 – 1:15,9 8
1:16,0 – 1:18,4 7
1:18,5 – 1:21,4 6
1:21,5 – 1:25,2 5
1:25,3 – 1:29,9 4
1:30,0 – 1:36,2 3
1:36,3 – 1:44,8 2
1:44,9 – 1:56,0 1
1:56,1 a více 0

 

Ženy

Čas Bodové hodnocení
do 1:21,0 10
1:21,1 – 1:23,0 9
1:23,1 – 1:25,3 8
1:25,4 – 1:28,0 7
1:28,1 – 1:31,3 6
1:31,4 – 1:35,2 5
1:35,3 – 1:40,1 4
1:40,2 – 1:46,4 3
1:46,5 – 1:54,6 2
1:54,7 – 2:05,0 1
2:05,1 a více 0

Obrátky se u jednotlivých plaveckých způsobů provádí dle platných Pravidel plavání

Pozn.:

– uchazeči musí mít plaveckou čepici

– provedení plaveckých způsobů, obrátek a startu je možno shlédnout na těchto odkazech:

 

ATLETIKA (max. 10 bodů)

Zkouška probíhá dle pravidel atletiky (s výjimkou šestiskoku).

 

100m

Muži [s] Ženy [s] Klasifikace
11,9 a méně 13,9 a méně 1
12,0 – 12,9 14,0 – 15,2 2
13,0 – 14,2 15,3 – 16,7 3
14,3 a více 16,8 a více 4

 

Šestiskok – počítá se lepší výkon ze dvou pokusů.

Muži [m] Ženy [m] Klasifikace
16,00 a více 13,00 a více 1
15,99 – 15,00 12,99 – 12,00 2
14,99 – 14,00 11,99 – 11,00 3
13,99 a méně 10,99 a méně 4

 

Míček (granát) 350 g

Muži [m] Ženy [m] Klasifikace
60 a více 40 a více 1
50 – 59 32 – 39 2
35 – 49 20 – 31 3
34 a méně 19 a méně 4

 

Běh 1500m / 800m

Muži 1500m [min] Ženy 800m [min] Klasifikace
4:50,0 a méně 2:45,0 a méně 1
4:50,1 – 5:15,0 2:45,1 – 3:00,0 2
5:15,1 – 6:00,0 3:00,1 – 3:35,0 3
6:00,1 a více 3:35,1 a více 4

 

Šestiskok – provedení

Z místa od odrazové čáry (čára je součástí překonávané vzdálenosti) násobené skoky střídnonož, nepřerušovaně, s cílem doskákat co nejdále. Poslední šestý skok je proveden s dopadem na jedno nebo obě chodidla. (Pozn. Jedná se vlastně o násobné odrazy s náponem nebo odpichy (nikoliv dálkové skoky známé z gymnastiky).

 

Šestiskok – měření

Od odrazové čáry k poslední stopě chodidla (chodidel) po šestém dopadu.

Celkové hodnocení atletiky součet klasifikací

Součet klasifikací 4-5 6-7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
Počet bodů 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0

K talentové přijímací zkoušce doporučujeme běžecké tretry!

 

GYMNASTIKA (max. 10 bodů)

Hodnocení je dle pravidel sportovní gymnastiky.

 

MUŽI

– Hrazda dosažná (po hlavu): výmyk – toč vzad – podmet (max. 4 body)

– Kůň nadél (110 cm): roznožka (max. 2 body)

– Akrobacie: stoj spatný – připažit – z rozběhu a přemetového poskoku přemet stranou s půlobratem (rondát) – kotoul vzad – kotoul vzad do zášvihu – stoj spatný – připažit – výkrokem pravé/levé stoj na rukou a kotoul – stoj spatný – připažit. (max. 4 body)

 

ŽENY

– Hrazda dosažná (po hlavu): výmyk – toč vzad – podmet (max. 4 body)

– Kůň našíř (110 cm): skrčka (max. 2 body)

– Akrobacie: stoj spatný – připažit – z rozběhu a přemetového poskoku přemet stranou s půlobratem (rondát) – kotoul vzad – kotoul vzad do vzporu stojmo – stoj spatný – připažit – výkrokem pravé/levé stoj na rukou a kotoul – stoj spatný – připažit. (max. 4 body)

Uchazeči musí předvést všechny uvedené prvky.

Celkové hodnocení gymnastiky je součet bodů ze všech disciplín.

SPORTOVNÍ HRY (max. 10 bodů)

Basketbal
Test správného technického provedení, úspěšnosti střelby vrchem (nad hlavou) a dodržení pravidel: driblink zprava pravou rukou ke koši ze vzdálenosti 8 m pod úhlem 45°, dvojtakt zakončený střelbou (1. pokus), driblink doleva od koše, obrat, zleva driblink levou rukou ke koši, dvojtakt zakončený střelbou (2. pokus), driblink doprava od koše, obrat a znovu vše 2x opakovat, tj.: 6 pokusů bez přerušení za dobu 40s.

– Basketbal hodnocení:

úspěšné dvojtakty body
6 5
5 5
4 4
3 3
2 2
1 1

 

Volejbal

a) Test odbití obouruč vrchem

Dvojice uchazečů provádí volejbalové odbití vrchem na vzdálenost 4 až 5 metrů. Hodnotí se technika odbití obouruč vrchem, pohyb hráče a kontrola míče.

Hodnocení (max. 3 body):

– drobné chyby v technickém provedení – 2 body,

– drobné chyby v technickém provedení + horší kontrola míče – 1 bod,

– chyby v technickém provedení odbití, nedostatečný pohyb a špatná kontrola míče – 0 bodů

b) Test správného technického provedení a úspěšnosti vrchního čelného podání z vysokého nadhozu. Uchazeč má 3 pokusy.

Hodnocení (max. 2 body):

– 3 úspěšná podání – 2 body,

– 2 úspěšná podání -1 bod,

– 1 a méně úspěšných podání – 0 bodů

Hodnocení volejbal: součet bodů z obou testů – maximálně 5 bodů

Celkové hodnocení sportovních her je součet bodů testu basketbalu a testu volejbalu.

Absolvent

Profil absolventa studijního programu

Odborné znalosti

Absolvent bakalářského programu Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání:

  • Disponuje didaktickými znalostmi z příslušných sportovních odvětví, včetně specifik věkových, výkonnostních atd.
  • Zná aktuální trendy, metody a formy sportovních aktivit.
  • Má základní teoretické znalosti z aplikovaných pohybových aktivit.
  • Vnímá a propaguje tělesnou výchovu a sport jako jednu ze základních složek zdravého životního způsobu.

Odborné dovednosti a obecné způsobilosti

Absolvent bakalářského studijního programu Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání:

  • Je schopen využít svých osvojených znalostí ke koncipování a vedení sportovních aktivit vzhledem ke konkrétním podmínkám.
  • Sleduje trendy v oblasti sportu, dokáže je na základě znalostí odborně zpracovat.
  • Umí správně didakticky řídit různé formy sportovních aktivit pro různé věkové a výkonnostní kategorie.
  • Je schopen prakticky předvést pohybové dovednosti a poskytnout dopomoc a záchranu.
  • Dokáže vést svěřence ke zdravotně orientované zdatnosti a zdravému životnímu stylu.
  • Má dobré předpoklady pro celoživotní vzdělávání v oboru.

Vzor talentových zkoušek:

PLAVÁNÍ 

Obsah stránky